tirsdag 13. september 2011

Oppladning til halvmaraton


Oslo Maraton nærmer seg med stormskritt. Om under to uker skal flere tusen teste formen i Oslos gater, og jeg er en av de som skal løpe halvmaratondistansen. Grugleder meg... Skal bli fantastisk moro å gjennomføre det, men det er ganske vondt underveis. Men husker følelsen etter å ha fullført i Tromsø i juni, og det er så absolutt verdt slitet!

Nå har jeg også vært så heldig at jeg har fått råd og hjelp fra selveste Jack Waitz!! Det er kanskje litt rart, men jeg ble nærmest starstruck da jeg snakket med han. Den kompteansen og erfaringene han sitter på er helt unik, og derfor var det ganske stort for en løpeentusiast som meg, å få hjelp fra han. 

Så nå er oppkjøringen før neste helgs løp i full gang. Tenkte derfor å dele noen av tipsene med dere. 

  • Målet med disse to ukene er å samle opp energi! Med kun to uker igjen, er det ikke mye man kan gjøre med formen. Det man ikke har fått gjort til nå, får man ikke gjort på den korte tiden som gjenstår før løpet. 
  • Den største feilen mange gjør er å trene for mye de siste ukene. Så kort tid før et løp skal man kun kjøre gjennom noen få rolig økter. Treningsmengden skal reduseres til ca. 40 %. For min del betyr det 3 økter i uka. 
  • Øktene skal ha relativt lav intensitet. Det blir derfor ingen intervalløkter på meg før løpet, kun rolige løpeturer på 45 minutter hver. 
  • Den siste økten før løpet, bør legges 3-4 dager før. Her skal formen testes. For min del betyr det at jeg skal ha siste løpeøkt onsdag, løpet er søndag. Denne økten består også av rolig jogging 45 minutter. Men de siste 20 minuttene skal jeg holde det tempoet som jeg planlegger å holde under selvet løpet. 
  • Kosthold er selvsagt også utrolig viktig før et slikt løp. Det å drikke mye vann dagene før, samt spise sunne og varierte måltider, er viktig. Man skal gjerne fylle opp karbohydratlagrene dagene før, men viktig å ikke overdrive. Pasta, poteter og ris er gode kilder. 
Håper det kan være til inspirasjon og hjelp til andre i forhold til trening! 

4 kommentarer:

  1. Hei Katarina!

    Liker bloggen din, og vil gjerne invitere deg med på løpsintervaller i Frognerparken:-)
    Stor gruppe som trener knallharde og effektive intervaller sammen. Det er mange hyggelige folk på ulikt løpsnivå - og tilbudet er helt gratis (og det er minst en trening per uke, hele året)
    Vi "ses" uansett i OM!

    SvarSlett
  2. Nå skal ikke jeg løpe marathon, men trener 4-5 ganger i uken med relativt intense økter. Etter mye trøbbel med magen har jeg nå kuttet ut karbohydrater, vet du hvordan dette er i forhold til trening? Påvirker dette treningen på noen måte? Burde man få i seg en viss mengde karbohydrater?

    Bra blogg! Hei og hopp!

    SvarSlett
  3. Hallaisen løpeentusiast :o)

    Skal selv løpe helmaraton neste helg. Grugleder meg!
    Havnet her gjennom den festlige DN artikkelen. Faktisk så relevant at jeg måtte sende en link til min samboer, han går så absolutt under kategorien "idioter"! hahaha. Veldig bra at du nevnte "at man fort trener for mye". Kunne nok fort ha havnet i denne fellen selv...
    Du vurderer ikke helmaraton selv en gang da? Sikker på at du fint hadde klart å fullføre det! Må jo "huke av det på listen" en eller annen gang også, aight?

    Mvh Joaquin H.O

    SvarSlett
  4. woo, skal si du er sporty!
    Sjekk bloggen min vitalavie.blogspot.com ;)

    SvarSlett