mandag 13. juni 2011

Question time

Hvordan ser en typisk treningsuke ut for deg?
Og kan du nevne litt om hvordan kostholdet ditt er?

Jeg trener 5-6 ganger i uken, og prøver å variere så mye som mulig. Er veldig glad i løping, så blir som regel 3-4 løpeøkter i uken. Da veksler jeg mellom langkjøring (7-10 km), og intervaller (4x4). Ellers prøver jeg spinning 1-2 ganger i uken, og styrke ved siden av. Kjører alltid mage+rygg, også tar jeg litt mer styrke hvis jeg trener intervaller. Prøver også en del timer på Elixia. Er veldig glad i å gå på Total step og styrke og Bikinis don't lie.
Her kan du se et eks på en treningsuke for meg: http://katarinaflatland.blogspot.com/2011/05/treningsplan.html

Hva er dine tanker og meninger rundt et LCHF kosthold? :)

Personlig er ikke dette et kosthold som passer meg som bra. I følge det jeg har lært hittil på ernæring, og egen erfaring, trenger man også litt
karbohydrater, særlig dersom man trener mye. Men jeg prøver å være bevisst i matveien. Spiser nok mindre karbohydrater enn det som er "vanlig". Men dersom man skal kutte alle karbohydrater, kan man jo ikke spise frukt og grønnsaker en gang! Og det mener jeg at man absolutt skal! I tillegg oppfordrer flere av disse diettene til å få i seg mye mettet fett, noe som helt klart er uheldig for kolesterolet. Men det er veldig individuelt hva som passer akkurat deg når det kommer til kosthold, og for min del er ikke LCHF passende.

Går du fortsatt på ernæringsstudiet i Oslo?
Har fullført 1. semester, men har tatt meg en pause fra studiet pga jobb. Skal tilbake etterhvert:)

Hva er dine beste tips til mat som er sunn og billig?
Dessverre er det gjerne slik at det som er sunt, koster litt mer. Ta f.eks frukt og grønnsaker, det er ganske dyrt hvis man handler store mengder. Likevel prioriterer jeg å bruke en god del penger på sunn og frisk mat, også fordi jeg er veldig glad i det. Men wok med kylling og grønnsaker, eller en frisk kyllingsalat er jo overkommelig;)

Hva spiser du på en vanlig dag?
Jeg spiser som regel hver tredje-fjerde time. Merker at kroppen trenger mye næring, når jeg trener mye. Spiser som regel knekkebrød, salater og smoothies før middag. Også en del oppskjært frukt.
Til middag lager jeg mye forskjellig. Er utrolig glad i goood mat, noe som også er en av grunnene til at jeg ikke hadde klart å holde meg helt unna karbohydrater. Sushi for eksempel spiser jeg flere ganger i uken! Prøver å spise fisk 3 ganger i uken. Salmalaks er en av mine favoritter, man kan lage så utrolig mye godt med den fisken. Som her, hvor jeg bare har stekt fileter, og grønnsaker. Eller som sashimi i en salat med fullkornspasta!




Har du noen gode smoothie oppskrifter?
Lager gjerne frisk juice om morgenen, med grapefrukt og appelsiner. Ellers bruker jeg mye frosne jordbær/skogsbær, yougurt og litt juice.

Hvordan trener du 4*4. oppvarming, fart og pausefart?
Jeg varmer da opp i ca 10 min, før jeg løper 4 minutter på så høy puls jeg klarer. Deretter jogger jeg rolig i 2 minutter, før jeg igjen løper. Dette gjentar jeg mellom 4 og 5 ganger alt etter hva dagsformen tillater. Supereffektiv utholdenhetstrening!


Kostholdinfo er fint. Skeier du ut med snop innimellom??
Absolutt, men prøver å holde det til en gang i uken, og da i moderate mengder;) Er en ekte sjokoladeelsker, så jeg unner meg det i blant!

Har du noen planer om å delta på flere løp i år - Isåfall hvilke?
Ja, skal løpe halvmaraton i Tromsø 25. juni! Hjælp;)

Når du trener til vanlig (f.eks. løping) - Utfører du noen spesielle treninger rett i forkant av løp du skal trene / dvs har du noen spesielle forberedelser?
Prøver å veksle mellom langkjøring og intervaller. Men dagene før et løp roer jeg ned. Trener ikke de to siste dagene før løpet, da lar jeg kroppen hvile!

Hvilke andre blogger leser du?
Camilla Pihl er en av favorittene. Og Josefin Johnsson, en venninne av meg fra Trondheim:)

Hvor lenge har du trent jevnlig, og har du drevet med annen type trening enn løping?
De siste 4-5 årene har jeg trent rundt 5 ganger i uken. Trener mye variert, men aller best liker jeg å løpe.

Hvordan la du opp treningen til oslomila(eller hva det het)?
Tenker selv å løpe halvmaraton i høst, har treningsgrunnlag men ikke noe spesielt opplegg!
Se svar på treningsspørsmål over, varierer mellom intervaller og langkjøring.

Du har så pen hud! Hvilke produkter og rutiner innen hudpleie har du? OG, hva er din kostholdsfilosofi? trener mye selv og lurer litt på dette..:)
Takk, så hyggelig! Sverger til Dermalogica, både skrubb, rens, dag og nattkrem. Fjerner alltid sminke om kvelden, ellers ingen store rutiner.

Trener du med pulsklokke? Er du isåfall nøye med hvilke pulssoner du ligger i under intervalltrening/langkjørng? Eller bruker du det mest til å måle fremgang?
Ja! Trener med pulsklokke, og prøver å ligge innenfor de ulike sonene. Under intervallene løper jeg på rød sone og blå sone. Bruker også en helt genial treningsdings fra Adidas, miCoach. Den passer på at jeg ligger i de riktige pulssonene. Sjekk ut innlegget mitt om dette her: http://katarinaflatland.blogspot.com/2011/04/adidas-micoach.html



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar