mandag 18. januar 2010

Lesehesten

Jeg har vært effektiv og fått lest naturfag et par timer i dag. Kombinasjonen av trening og lesing gir god samvittighet! Og når mannen i huset står på kjøkkenet og forbereder en god middag, bestående av oksestek og stekte poteter, kan jeg hvertfall ikke klage.

Men etter en dag med lesing tenkte jeg å dele noen "morsomme" fakta, som jeg lærte i løpet av dagen. Vet at det bare vil bidra til å forsterke nerdestempelet mitt, men det får så være. Jeg har nemlig lest om alt fra oksidasjon og reduksjon, stråling og næringsstoffer.

- Ved å drikke en halv liter brus hver dag får du i deg 35 kg sukker i løpet av et år. Det tilsvarer tre fulle plastbøtter med sukkerbiter. (Godt jeg ikke liker brus)

- Energiforbruket ved å støvsuge er 360 kJ, mens det å klippe plenen gir et energiforbruk på 860 kJ. Til sammenligning er energiforbruket ved jogging 1220 kJ. (Godt å vite at du får litt igjen for å slite når du vasker huset)

- Ved å flytte fra et trehus til et murhus vil du øke årsdosen med stråling som du blir utsatt for, med 0,45 mSv. Til sammenligning må stråling opp på hele 2000 mSv for at det kan være dødlig. (Uheldig at jeg er oppvokst i et murhus, og ikke et trehus)

OK, jeg innrømmer det; jeg er en liten nerd! Men når jeg har lest alt dette i dag, tenkte jeg jeg like så godt kunne dele det med dere ;)

6 kommentarer:

  1. Du inspirerte meg idag, Katarina. Jeg sprang på mølla, og etter å ha passert 35 minutter var jeg sliten. Men så tenkte jeg på deg som hadde løpt 50 minutter idag, og det gjorde at jeg fikk motivasjon til å holde på litt til. Det ble til slutt 60 minutter. Takk for hjelpa ;)

    SvarSlett
  2. hehe herlig :)
    arti å vite sånne fakta

    SvarSlett
  3. Det er herlig å være litt nerd i blandt ;)

    SvarSlett
  4. Hehe :D
    Jeg hadde også den boken når jeg gikk på VGS;)
    Lurte også på hvilke fag du hadde på VGS når du gikk der? Mener jeg har lest at du har hatt realfag? Og var de vanskelige?

    SvarSlett
  5. fortsett med bloggingen :)
    det du skriver om trening er veldig bra, jeg tror det inspirerer mange lesere. Et innlegg om treningstips osv hadde vært veldig interessant! da altså veldig konkret om hvilke styrkeøvelser osv.. tror det er mange som trenger en siste motivasjonsdytt for å komme seg ut på et treningssenter :)

    og dersom du virkelig skulle ta bloggingen til et høyere nivå; skaff deg et domene à la www.katarinaflatland.com, dermed kan du først annonsere det til dine lesere her på blogspot, og deretter kan du bytte til blogg.no uten noen domeneproblemer :) hadde også vært spennende med litt ny design og bilder osv, men du gjør en superduper jobb!! keep it up :)

    SvarSlett
  6. God ide å registrere katarinaflatland.com.

    SvarSlett