onsdag 27. januar 2010

Treningsplan

Det kommer mange hyggelige kommentarer om at jeg motiverer andre til å komme i gang med treningen, og det synes jeg er veldig koselig! Tenkte derfor jeg skulle legge ut et litt mer spesifikt innlegg om hvordan er typisk treningsuke ser ut for meg. Jeg må igjen understreke at jeg ikke er noen treningsekspert, men når det er sagt kan jeg jo fortelle hvordan jeg trener!

Mesteparten av min treningsuke innebærer en form for løping, altså kondisjonstrening. Det finnes utallige treningsformer, men hvordan du enn vrir og vender på det, er det løping som gjør at du forbrenner mest. Jeg liker også at man blir ordentlig svett under økten, ellers føler jeg ofte at jeg ikke har trent ordentlig.

Mandag: Varighet; ca 60 minutter.
Varmer opp med 10 minutter på sykkel. Så intervalltrening i 35 minutter på tredemølle. Jeg går først i 5 minutter på nivå 6. Så løper jeg i to minutter, på nivå 14. Så går jeg på nivå 6 i ett minutt, før jeg løper i to minutter på 14 igjen. Dette gjentar jeg enten 8 eller 10 ganger, alt etter dagsformen. Jeg passer også på å gå rolig på nivå 6 når jeg er ferdig med intervallene, for å få ned pulsen. Jeg trener også mage, hver dag.

Tirsdag: Varighet; ca 90 minutter.
Tirsdager går jeg på SATS HighPulse og SATS Power. Først er det 30 minutter med kondisjonstrening, så 60 minutter med styrketrening.

Onsdag: Varighet; ca 75 minutter.
Varmer opp på sykkel i 10 minutter, løper på tredemølle i 50 minutter, på nivå 11. Trener så mage, rygg, armer og lår i 15 minutter.

Torsdag: Varighet; ca 60 minutter.
Denne økten er veldig lik mandagsøkten. Løper intervaller og trener mage.

Fredag: Varighet; ca 70 minutter.
På fredager går jeg på SATS Pulse, en kondisjonstime som varer i 60 minutter. Jeg har aldri vært særlig ivrig på å gå på sånne timer, men merker at det er godt å variere treningen litt. Trener så mage og lår i ca 10 minutter.

Lørdag: Varighet; ca 60 minutter.
Denne økten er lik mandag og torsdag, altså intervalltrening.

Tror også det kan være lurt å sette seg mål. Bildet over er fra Sentrumsløpet 2009. Da løp jeg 1 mil på ca 50 minutter. Vurderer om jeg skal velge Sentrumsløpet eller Oslo Maraton i år, uansett er det gøy å ha noe å trene fram til! Håper dette kan motivere andre til å komme i gang!

7 kommentarer:

  1. Så sprek du er Katarina:D
    Dette kan garantert motivere andre til å komme i gang, særlig når du er et så flott forbilde!!

    ps; håper du ble fornøyd hos frisøren,
    gleder meg til å se resultatet :)

    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  2. For ett heftig treningsprogram. Du er jo råtøff ;)
    Med det så må jeg nesten spørre; Har du alltid trent så mye, eller begynte du å trene mer etter at du ble sammen med kjæresten din?
    Jeg er selv sammen med en fotballspiller og må ærlig innrømme at jeg har fått litt ekstra motivasjon til å trene mer pga han. Viser bare hvor viktig det er å ha folk rundt seg som lever sunt og som er opptatt av å holde seg i form, det hjelper på motivasjonen ;)

    SvarSlett
  3. Takk for det Benedicte! Jeg har vel trent minst tre ganger i uka siden januar 2009, men det ble enda mer i sommer, og nå er det som sagt enda litt mer ;)

    Men det er klart at det hjelper på motivasjonen å ha en sporty kjæreste! Så det bidrar positivt, så absolutt:)

    SvarSlett
  4. Haha, og jeg trodde jeg var flink som trente hver dag mandag-fredag. Ser jo nå at det er jeg ikke! Men to økter mandag og torsdag hjelper jo litt på samvittigheten da..:)

    SvarSlett
  5. Så sprek du er. Fikk inspirasjon nå til å komme igang:-)

    SvarSlett
  6. Så flink du er til å trene da :D Fin inspo til oss andre da :)

    SvarSlett